{ DESERT SHIPS }

Przed wyborem motocykla do podróżowania przez pustynię każdy powinien przede wszystkim zadać sobie pytanie gdzie chce jechać i ile km będą miały najdłuższe i najtrudniejsze odcinki na jego planowanej trasie przejazdu. Od odpowiedzi na powyższe będzie zależeć decyzja o udziale samochodu (supportu) w danej wyprawie. Pewne rejony Sahary po dziś dzień stanowią nie lada wyzwanie pod względem logistycznym ze względu na trudność w pozyskaniu paliwa i wody. Z tego powodu wielodniowe wyprawy o dalekim zasięgu nie są w stanie obejść się bez supportu w postaci pojazdów lub wcześniej rozlokowanych zapasów. Na pustyni paliwo to dystans a woda to czas.
 
Zalety i wady supportu na pustynnej wyprawie motocyklowej:
+można jechać bez bagażu lekkim wyczynowym sprzętem, dzięki czemu minimalizujemy ryzyku upadku-kontuzji i możemy wybierać trudniejsze technicznie odcinki
+nie musimy oszczędzać maszyny- nawet jak się zepsuje to mamy zapewniony transport do domu
+umożliwia planowanie ekspedycji pustynnych o dalekim zasięgu (z ang. long range deep desert expeditions)
+obecnie do pewnych krajów np. do Algierii można wjechać jedynie z supportem przewodnika.
+w przypadku awarii motocykla lub kontuzji możemy przesiąść się do samochodu i mamy zapewniony transport moto
+można dowolnie planować wyprawę w miesiącach zimowych (jazda z Polski na prom bez efektów jak w "Śniegiem po oczach")
+motocykl obuty w porządne kostki nie musi jeździć po asfalcie (jadąc bez supportu mamy dwie opcje: albo wybieramy opony uniwersalne szosa/teren albo zmnieniamy na terenowe przed pustynią)
+jedziemy bez sakw czyli nie musimy mieć supermocnego "zadupka" i nie musimy go wzmacniać (lekkie hard enduro mają z reguły filigranową budowę tyłu)
 
-obciążony zapasami samochód jest zazwyczaj dużo wolniejszy od moto więc istnieje potrzeba czekania na "obstawę"
-znacznie większe koszty wyprawy (4x4: zakup, przygotowanie, utrzymanie, spalanie, opłaty autostradowe i promowe)
-wymaga zoorganizowania grupy na wyprawę- ktoś musi jechać samochodem
 
Jadąc w terenie: solo, po pustkowiu, bez supportu, obiążonym moto- zmienia się filozofia podróżowania. Człowiek wykazuje mniejszą ochotę na off-roadowe harce. Chodzi wtedy o bezpieczne przemieszczenie się z punktu A do punkto B bez uszkodzenia sprzętu. Szczególnie samotna jazda po pustyni zapewnia bardzo intensywne doznania;) Podsumowując, niezależnie od sposobu, podróżowanie po pustyni na moto zawsze dostarcza dużo satysfakcji:)
 
PROPOZYCJE PUSTYNNYCH MOTO NA WYPRAWY BEZ SUPPORTU
Główne kryteria wyboru: niezawodność, wytrzymałość, prostota konstrukcji, masa oraz moc. Jeśli trasa wycieczki zakłada pokonywanie wydm lub dłuższych odcinków kopnego piachu 35-40KM to minimum. Jakakolwiek szybsza jazda w terenie z bagażami będzie możliwa po przystosowaniu zawieszenia do dodatkowego obciążenia.
 
bulletproof YAMAHA
XTZ500/600 Tenere 3AJ 1990 (prod. 1988-1990);+duży oryginalny bak-23l,+tylne koło 18", +duży prześwit
XT600E DJ021 2002 (prod. 1999-2003); +silniki wytrzymują bez problemu 100 tys. km, +bardzo uniwersalne stworzenie
XT660Z Tenere (prod. 2008-),+niezawodny, +silnik na bazie xt600, +mocny dół, +tył zaprojektowany do dźwigania bagażu;
-ciężki OPIS VIDEO1 VIDEO2 VIDEO3
WR250R
HONDA XR650R, XR600, XR400, XR650L, XL600R, XL600LM, Dominator 650, XR250, CRF250L, CRF250Rally
SUZUKI DR650, DRZ400S/E
INNE: KTM690, 950ADV, 990ADV, 640ADV, HYSQVARNA701, BMW X-CHALLENGE G650, AJP PR7


Jeśli 4x4 to:
bulletproof TOYOTA LAND CRUISER (zwłaszcza z dwoma mostami i minimalną ilością elektroniki)
 
Poniższe modele wybrałem ze względu na: niezawodność (liczoną w setkach tysięcy km), wytrzymałość, moc, ładowność, prostotę konstrukcji i popularność na Saharze
HJ61 z silnikiem 12H-T(prod. 1986-1990); Klasyk. Świetny model, wciąż popularny na Saharze ale w Polsce może być problem z częściami (stan na 2021).
OPIS1 OPIS2 VIDEO1 VIDEO2 VIDEO3 VIDEO4
HDJ 80 z silnikiem 1HZ lub 1HD-T VIDEO1 VIDEO2
HZJ 105 z silnikiem 1HZ
 

inne yoty godne polecenia to:
HJ60 z silnikiem 2H
FJ60 z silnikiem 2F 26lat, 168 krajów, 646 tys.km
FJ62 z silnikiem 3F-E VIDEO
HJZ 75 z silnikiem 1HZ
HJZ 78 z silnikiem 1HZ OPIS VIDEO1 VIDEO2 VIDEO3
HJZ 79 z silnikiem 1HZ VIDEO1 VIDEO2
HJZ 76 z silnikiem 1HZ OPIS VIDEO
FZJ 80
FZJ 105
 
TLC.ORG.PL    OPIS WSZYSTKICH LC    DANE TECHNICZNE LC

powrót do strony głównej